Endnu engang i ferien gik turen forbi et flymuseum, denne gang i Harzen.
Et museum der kun lige var åbnet for et par måneder siden, så lidt skeptisk er man altid i starten.
Det skulle vise sig at al skepsis var ubegrundet, et museum med rimelig entre (6 Euro pr. person).
Ved ankomsten blev man modtaget af verdens største 1 motors propelfly, et Antonov AN-2, der efter sigende
stadig var flyvedygtig.
Der var samlinger af næsten samtlige modeller af Martin Baker Ejection seat, og instrument borde fra
over 30 fly, pilot hjelme fra hele verden, helikoptere, og minsandten om de ikke havde fået en Briguet Atlantic,
for kendere skåret over og udstillet. Et fly tyskerne har brugt i mange år til eftersøgning, samt ubådsjagt. Et fly
jeg har været inde i på flyvestation Skrydstrup, da det endnu var flyvedygtigt.
Billederne taler for sig selv
.
Et voldsomt landingstel på Breguet'en
En enorm stor motor.
Her det øverste af Cockpittet skåret af.
Allouette II Helikopter.
Huey Helikopter fra 1959.
Bl.a. brugt til redning og troppetransporter.
Diverse hjelme.
Mange flyvedragter samt head up displays
Allouette III. Meget brugt i Schweiz til eftersøgning
og redning i bjergene.
En Messerschmitt Me 108 Taifun.
Mange typer katapultsæder.
Super Sabre F-86
Fiat G91, et fly jeg har oplevet ved skydeøvelser på Rømø i 70'erne.
Diverse typer joystics.
Phantom kamp simulator
Naturligvis var der også Starfighter også fra Marinen, med
Arresting hook.
En starfighter så man kunne se hele luftindtaget i detaljer.
Mange, mange flere ting.
En Mirage jager.
Bo Messerschmitt 105, den første helikopter der faktisk
kunne flyve på hovedet.
Tante Ju
Huey i flere varianter
Mig 18.
F-16 cockpit.
F-16 pilot.
Et museum der er værd at besøge hvis man kommer på de kanter,
Og de havde mere på beddingen.
HKSFoto©2014