Danmarks Flymuseum.
En Fredag i september, gik turen til Danmarks flymuseum.
Forventningerne var lidt middelmådige, men ved ankomsten
fandt jeg ud af at det var blevet udbygget i 2005, og udstillings
arealet var blevet næsten dobbelt så stort.
Museets fly er virkelig velholdt og man har mange fly derinde,
men synes at det skal nævnes, at det jeg savnede var en lille smule
mere velvillighed til at åbne flyene, så man får det sidste af oplevelsen
med.
Jeg er godt klar over at man vil bevare de udstillede genstande så godt som muligt,
men hvad nytter det at have dem stående når man ikke kan komme
ind/op og se dem som de nu er? Et Museum skal være til så man lærer noget, og
ser ting i sin helhed, Cockpittet er noget af de mest interessante, så hvorfor
lukke det af? Selve flyet kan man se på en flyveplads.
Andre museer jeg har været på får man mere
"at Se", og det savner jeg på museet, der virker meget sterilt og stringent.
Alle udtillings fly er låst med hængelås m.m. og det virker som om man ikke
vil fremvise dem. En anden ting er at man har godt nok udbygget, men har
ikke taget hensyn til de enkelte fly typer, det hele skal åbentbart absolut
proppes ind i hallerne, og det er synd man ikke får det hele af fly typerne med.
Vi der har oplevet museet i Billund i sin tid ved hvad jeg taler om, og det er
efter min opfattelse stadig en fejl at det museum ikke blev opretholdt.
Dog tager jeg hatten af for de frivillige der arbejder på Danmarks flymuseum i Stauning.
Se billederne og døm selv eller også bare nyd dem.
Den gode gamle OY-DHZ,DeHavilland "Dove" der var en af de første"store"
passager maskiner Cimber Air købte i sin tid. den fløj bl.a. også ruten Kastrup-
Stauning.
Zonens første ambulance fly. Også en Dansk bygget KZ.
En KZ-X
Dc-3 dakota.
Starfighter samt en Hawker Hunter fra Det danske fyvevåben.
Starfighteren var stationeret på flyvestation Ålborg, den havde en karakteristisk fløjte lyd når den skar sig gennem den danske himmel deraf også navnet "Den Flyvende Blokfløjte"
En Gloster Meteor "Tønden".
Sjovt at se den danske fortolkning af "Beware Ejection Seat".
En af spitfirene som Danmark fik som våben hjælp efter 2.verdenskrig.
Et fly en god Ven sikkert vil kunne nikke genkendende til, et fly han kender alt til.
F-35 Draken blev bl.a. brugt til recononcering så som fotoflyvning m.m. Læg mærke til kameraet ude
under flyets næse. Flyet var stationeret i Karup.
det gamle redningsfly fra før S-61'eren PBY Catalina, der blev meget brugt på Grønland.Især sammen med
forgængeren for Sikorsky S-61 eren, Sikorsky S-55, se nedenfor.
Det danske træningsfly Chipmunk, der blev afløst af Saab T-17, et fly undertegnede har være oppe og flyve
kunstflyvning i, på Flyvestation Skrydstrup i 1975, en oplevelse man ikke glemmer.
S-61'eren U-240. Den ene af 2 helikoptere der er blevet bevaret.
Hughes 500 "cayuse" opgaver blev overtaget af den franske Fennec helikopter.
Flere typer Ejection Seats/Katapultsæder nr 2 fra venstre det typiske sæde fra F-16 flyene.
F-16 flyet som vi kender det. Her E-174. Et fly der har fløjet i 24 år ved Esk. 727. Det blev udfaset
sammen med fem andre f-16 fly til reservedele, men endte så lykkeligt i hel tilstand på museet.
Det var hvad der var at se/vise fra museet, vender nok tilbage om nogle år igen for at se om der er nogle nye ting/forbedringer.
men alt i alt et interessant museum med masser af potentiale og en dejlig solskins dag.
HKSfoto©2013